Szeretettel köszöntelek a Mozaik klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mozaik klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Mozaik klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mozaik klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Mozaik klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mozaik klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Mozaik klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mozaik klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Boyle filmje kiütéses győzelemmel tarolt le minden ellenfelet az idei Oscaron. Nyolc díjat söpört be, és ezek többsége (ebből a mezőnyből) megérdemelt. Mert a Gettó milliomos egy szerethető film, ami épp csak annyira gyötör meg, és épp csak annyira emel fel, hogy ne fájjon nagyon. Boyle végig vigyáz ránk, nézőkre: nem taszít depresszióba a nyomor ábrázolásával, de nem is használ rózsaszín ecsetet, mert ez mégiscsak egy nyomorúságos világ.Ha pedig szegénység, szerelem és szerencse, akkor India: itt harcol Jamal a Legyen Ön is milliomos fődíjáért, a szerelméért, itt küzd a rendőrök és a tajparaszt műsorvezető ellen, és itt próbálja túlélni a bombayi árvák ezer kínját és keservét. Ez nem kevesebb, mint három idősíkot jelent a filmben, amibe száz hollywoodi rendezőből kilencvenkilencnek beletörne a bicskája, de nem így Danny Boylenak. Úgy fűzi össze a három szálat, hogy az eredmény hibátlan szőttes, sok színnel és fénnyel, és nem kevés művészi kosszal.
"Szar az élet!" |
Az alapanyag az, amit Los Angelestől
Londonon át egészen Bombayig mindenhol használnak; a népmese, amiben a
legkisebb fiú elnyeri a királykisasszony kezét. Az út odáig rögös,
gyermekprostitúcióval, bántalmazásokkal, vallási ellentétekkel van
kikövezve, a jótündérek pedig messze elkerülik ezt a földet. Ezért
kerülhetnek naturalista erőszakjelenetek az álomvilágba, így lesz a
dajkameséből szociológiai pontossággal definiált középfölde: már nem
leányálom, még nem rögvalóság. A főhős célja egy, és kristálytisztán
meghatározott. Jellemfejlődésre makulátlanul tisztáknak nincs
szükségük. Ugyanakkor a szigorú kasztrendszer, aminek Jamal a legalján
van, újra és újra lecsap rá, elgáncsolja.
Boyle vizuális repeszbombát dob a nézőre. Minden képet önmagában
érdemes lenne percekig nézegetni, de erre persze nincs idő. Dobban a
szív, dördül a fegyver és csattan a vágóolló. Őrült tempóban száguld a
film, dobál minket egyik ámulatból a másikba. Az ismerős és az
egzotikus határmezsgyéjén imbolygunk; a fabula a miénk, a miliő új.
Boyle tisztában van a nyugati néző tűréshatárával, ezért Bollywoodból
csak a fűszereket importálta. A karton-díszletek előtt zajló
táncrevüket elhagyta, hogy a végén egy poén erejéig mégis fejet hajtson
előttük. A helybéli gyerekszínészek természetes játéka szimpatikusan
sallangmentes, de az angliai születésű Dev Patel színtelen és
szagtalan, bamba alakítást nyújt. Anil Kapoor vérbeli ripacs a
show-man szerepében, a Latikát játszó Freida Pinto pedig szép, sőt
nagyon szép, de ennyi.
"Szerelem a kolera idején" |
A Gettó milliomos erényei egyben hibáinak forrása is; Boyle megteremti egyedi világát (ehhez nagyon ért), ahol bú és bánat, kedv s öröm röpködnek, de végül inkább a mese habbal érzés marad az emberben. Rohadt egy világ ez – mondja folyamatosan Boyle– majd mindig azon nyomban vissza is vonja, nehogy megfeküdje a multiplex kultúrán edződött néző gyomrát. A történet mértani pontossággal lekerekített vége ugyan lélekemelő és könnyfacsaró, de tipikus kegyes hazugság, szellemi kábítószer. A három vonalon futó hullámvasút lefullad, mikor közös vágányra ér. Húsz perccel a vége előtt kiszámíthatóvá, lapossá válik. Van időnk felkészülni a katarzisra, ami így nem is robban, csak pukkan. Vidámpark ez a film, ahol bemegyünk rettegni az elvarázsolt kastélyba, mert tudjuk,hogy nem lesz baj, és a végén anyuci vattacukorral vár. Isten városa a turistabuszból. A Gettó milliomost felemelő érzés nézni, és kétségkívül az év egyik legjobb filmje, de nem maradandó élmény. Vészterhes időkben azonban nagy szükség van a mesére, ami után jobbat alszunk. Boyle filmje kiütéses győzelemmel tarolt le minden ellenfelet az idei Oscaron. Nyolc díjat söpört be, és ezek többsége (ebből a mezőnyből) megérdemelt. Mert a Gettó milliomos egy szerethető film, ami épp csak annyira gyötör meg, és épp csak annyira emel fel, hogy ne fájjon nagyon. Boyle végig vigyáz ránk, nézőkre: nem taszít depresszióba a nyomor ábrázolásával, de nem is használ rózsaszín ecsetet, mert ez mégiscsak egy nyomorúságos világ.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó bejegyzések:
Perzsia hercege - Az idő homokja
szerelmünk lapjai
Mamma Mia-filmkritika